اسکالر

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قطعا برای بسیاری از دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، تحصیل در مالزی یک گزینه خوب به حساب میاد.

کشوری آسیایی و مسلمان که در شرق قاره پهناور قرار گرفته از لحاظ فرهنگی هم شباهت هایی با ایران داره.

پیشرفت این کشور در دهه های اخیر مهاجرت بسیاری از افراد به این منطقه، باعث پویایی بیشتر اون شده که خیلی از ایرانی ها رو هم مشتاق به تحصیل در خودش کرده. در این مطلب قصد داریم مختصری در رابطه با تحصیل در مقاطع مختلف در کشور مالزی بگیم:

تحصیل مقطع کارشناسی در مالزی:

اول از همه باید متذکر شد که ورود به دانشگاه های مالزی در مقطع کارشناسی برای دانشجوهای خارجی دشواره و متقاضیان گذراندن دوره لیسانس در این کشور لزوما باید مدرک پیش دانشگاهی رو با معدل خوبی کسب کرده باشن و مدرک زبان معتبر داشته باشن (البته امکان گذراندن دو دوره اخیر در خود مالزی هم فراهم شده). تعداد واحدهای درسی بر اساس رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوته اما معمولا دوره کارشناسی در مالزی یک دوره سه تا چهار ساله مثل سایر کشورهاست که با گذراندن ۱۸۰ – ۱۵۰ واحد درسی به اتمام میرسه. زمان اصلی ورود به دانشگاه هم سپتامبر و ژانویه در هر ساله.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در مالزی:

طول دوره کارشناسی ارشد در مالزی دو ساله و برای ورود به این مقطع آزمون ورودی گرفته نمیشه، اما برای ورود به دانشگاه های دولتی این کشور باید معدل بالای 15 رو در دوره کارشناسی کسب کرده باشین. این دوره به سه صورت در دانشگاه های مالزی ارائه میشه:

  • دوره ای که فقط به صورت کلاس و با گذراندن واحدهای تئوری در دانشگاه سپری  میشه.
  • دوره ای که تلفیقی از کلاس و طرح های پژوهشی است.
  • دوره ای که کاملا به صورت پژوهشی برگزار میشه و هیچ کلاسی نداره و تمام ۳۶ واحد کارشناسی ارشد مربوط به همین طرح پژوهشیه که دانشجو به تحقیق می پردازه.

نکته قابل ذکر اینه که متقاضی گذراندن دوره ارشد در مالزی باید نمره حداقلی 6 رو در آزمون آیلتس کسب کرده باشه تا مجوز ورود به دانشگاه های این کشور رو پیدا کنن (در صورت نداشتن این شرط، میتونین در مالزی دوره زبان رو ببینین).

تحصیل مقطع دکتری در مالزی:

مدت دوره دکتری در مالزی بین سه تا پنج ساله. داشتن نمره آیلتس حداقل ۶.۵ برای تحصیل در این مقطع الزامیه و به علاوه به امتیازات ویژه ای مثل مقالات علمی و پژوهشی نیاز هست.

  • رضا حسینی
  • ۰
  • ۰

تحصیل در کشور ترکیه این روزها رونق گرفته و دانشجوهای بسیاری از سراسر دنیا به خصوص از کشورهای آسیایی و خاورمیانه ای به ترکیه میرن جهت ادامه تحصیل.

کشور ماهم مستثنی نیست و هستند افرادی که سودای تحصیل در ترکیه رو در سر دارن. با این وجود داشتن اطلاعات کافی قبل از هرگونه تصمیم گیری شرطی هست که نباید از یاد برد. ما هم در این مجموعه مقالات همین اطلاعات رو آوردیم براتون. اطلاعاتی راجیع به تحصیل در ترکیه . پس با بخش اولش همراه باشید.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل دانشجویان بین‌المللی در ترکیه نسبتا مقرون به صرفه است و بسته به شرایط متفاوت خواهد بود (به طور مثال، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در انگلیس 600 تا 1500 دلار در سال است، در حالی که همین هزینه برای دوره‌های مشابه در ترکیه چیزی در حدود 240 تا 750 دلار است).

دانشگاه‌های دولتی در ترکیه به نسبت ارزان‌قیمت تر از موسسات خصوصی در هستند. یک دانشجوی ارشد در یک دانشگاه دولتی هزینه‌ای برابر با 300 تا 800 دلار خواهد داشت، که این هزینه برای دانشگاه‌های خصوصی چیزی در حدود 20000 دلار است.

هزینه زندگی جهت تحصیل در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در اروچا نسبتا کم است و هزینه 400 تا 500 دلاری در هر ماه برای پوشش هزینه‌های زندگی از جمله مسکن مورد نیاز است، گرچه این عامل بستگی به شیوه زندگی و عادت های شما دارد.

شرایط ویزای دانشجویی ترکیه

برای تحصیل در ترکیه، ابتدا باید در یک دانشگاه ترکیه‌ای پذیرفته بشوید . سپس برای گرفتن ویزای دانشجویی در نزدیکترین کنسولگری ترکیه درخواست دهید. برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه، شما به مدارک زیر نیاز دارید:

  • یک کپی از نامه پذیرش دانشگاه ترکیه
  • تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه(از کنسولگری)
  • گذرنامه معتبر با تاریخ انقضا پس از پایان اقمت برنامه ریزی شده در ترکیه
  • هزینه چردازش که بسته به ملیت شما متفاوت است
  • عکس‌های مربوط به گذر نامه

به طور کلی حدود 8 هفته از زمانی که درخوایت را ارسال کردید تا زمانی که ویزا را دریافت نمایید طول می‌کشد. پس از ورود به ترکیه، باید یک مجوز برای اقامت یک ماه پس از ورود را درخواست کنید که این کار را می‌توانید از طریق نزدیکترین مرکز پلیس آنجا انجام دهید. آنها از شما مدارکی را مسترد می‌کنند تا نشان دهید که شما در یک دانشگاه ترکیه‌ای ثبت نام کرده‌اید.

  • رضا حسینی
  • ۰
  • ۰

در مطلب نخست تحصیل در کانادا، از مطالب جانبی زندگی دانشجویی در این کشور سخن گفتیم؛ از هزینه های زندگی روزمره، تا کار دانشجویی و فرهنگ مردم و ... .

در این مطلب اما قصد داریم تا شما رو با اصل مطلب، یعنی تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف کارشناسی و ... آشنا کنیم؛ اینکه به چه طریق میتونید پذیرش تحصیلی در این مقاطع بگیرید و بورسیه تحصیلی کانادا چجوری به دست میاد.

پس تا آخر این مطلب حتما همراه ما باشید:

تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا:

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا باید دارای معدل بالا و نمره زبان قابل قبول انگلیسی (آیلتس یا تافل) باشن. پذیرش در این مقطع بستگی به سابقه تحصیلی و معدل متقاضی داره (حداقل 14). علاوه بر موارد فوق، درصورتی که متقاضی دارای نمره زبان کافی برای دانشگاه مورد نظر نباشه، باید ابتدا در دوره های زبان اون دانشگاه شرکت کنه و سپس وارد دانشگاه بشه (همین شرایط در مورد کسانی که معدل پایینی دارن و یا بعضی از دروس لازمه رو نگذروندن هم اجرا میشه). دوره لیسانس در کانادا معمولا ۳ تا ۴ سال طول میکشه.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا:

متقاضیان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا، بایستی معدل بالای ۱۳ داشته و مدرک آیلتس با نمره حداقل ۵ و در برخی موارد مدارک GRE و GMAT رو برای برخی از رشته های خاص کسب کرده باشن. اگر فردی بخواد در رشته ای متفاوت با اونچه در دوره کارشناسی گذرانده، ادامه تحصیل بده، باید دروس جدیدی رو بگذرونه که این خودش باعث میشه مدت زمان دوره کارشناسی ارشد از یک و نیم تا سه سال متغیر باشه. بورسیه تحصیلی در این مقطع به ندرت به دانشجویی تعلق میگیره و اگر هم بگیره، معمولا بعد از پایانِ نخستین سال تحصیلی هست.

تحصیل مقطع دکتری در کانادا:

برای مقطع دکتری در کانادا، مانند بسیاری از کشورهای دیگه متقاضی باید یا برای فرصت های تحصیلی که دانشگاه ها و اساتید در وبسایت دانشگاه ارائه میدن اپلای کنه و یا به طور مستقیم با اساتید ارتباط برقرار کنه. طول دوره دکتری در کانادا ۳-۴ به طول میکشه.

دانشگاه های برتر کانادا:


  • رضا حسینی